6 June 2011

TUNAS EHSAN DI UMT- CADANGAN PROGRAM 'FRANCAIS KAMPONG' MELAHIRKAN READING INSTRUCTORS/COACHES



WHERE ARE THE READERS UNLESS WE PRODUCE THEM............
.......................PRODUCE A COACH AND YOU PRODUCE A COACHING STATION


PROGRAM 'FRANCAIS KAMPONG'
MELAHIRKAN READING INSTRUCTORS/COACHES
UNTUK LINUS COACH-A-COACH EXPRESS


[ cadangan Program Outreach Siswa dan Alumnus 'Linus Revival' Sek Kebangsaan Ulu Damansara, elsewhere rural Malaysia]

"Ia juga membantu ibubapa mengambil langkah pemulihan melalui kaedah yang memudahkan mereka memantau kemajuan pelajar kerana bahan yang digunakan digred mengikut tahap pelajar dan boleh ditambah beransur-ansur mengikut peningkatan keupayaan. Pelajar yang tertinggal dengan itu akan diberi perhatian lebih oleh rakan koc. Kerjasama PIBG dan sekolah melaksanakan Kelab TUNAS EHSAN merupakan prinsip teras program, iaitu ia tidak boleh membebankan kewangan sekolah, dan tidak juga mengganggu jadual sedia ada. Di harap kaedah ini akan memulakan trend tuisyen ala francais kampung ('barefoot doctor' franchise) untuk menambah bilangan koc kerana sesiapa yang berminat boleh dilatih mengendalikan kumpulan Kelab TUNAS EHSAN di rumah untuk menampung dan mewujudkan kumpulan belajar bersama anak yang culas belajar. Aktiviti kumpulan penting untuk mewujudkan "group dynamism"."

CATITAN

•CERAP atau coach-a-coach extensive reading assistance plan ialah pelan latihan pembacaan berkumpulan menggunakan bahan tepat dengan keperluan pelajar, menarik dan berstruktur.
•CERAP modul pemulihan LINUS COACH-A-COACH EXPRESS Coaching Games pula ialah suatu inisiatif bagi mengisi kelapangan selepas UPSR dan menyediakan pelajar ruang untuk meneguhkan keupayaan bahasa sebelum melangkah sekolah menengah, intervensi berstruktur institusi mencegah dari melahirkan functional illiterates, dan mengubah pemikiran guru tentang betapa pentingnya bahasa diajar berserta bunyinya. Oleh kerana kaedah yang digunakan [ coach-a-coach ] mewujudkan persekitaran kompetitif, pelajar mempunyai banyak luang untuk memperagakan bakat khusus dan melahirkan ketrampilan positif kerana berjaya EXPRESS dengan yakin.
•B.I.L.A.S - bahasa inggeris latihan & ajar semula - bagi lepasan SPM ialah modul latihan ulangkaji CERAP [refresher course] yang mampu mengembalikan keupayaan bahasa Inggeris bagi memudahkan bakal pencari kerja, graduan menggangur, persediaan MUET/IPT dan guru-guru yang ingin menguasai teknik pengajaran lebih pantas dan berkesan. Ia langkah awal sebelum menjurus kepada Special English / Lanjutan [Further Reading]. mengikut minat dan jurusan masing-masing.
•Coach-a-Coach atau Terrabaca [membawa maksud TUNAS EHSAN Rancangan Regu Amal Baca] . Ia program literasi ‘Latih melatih Pelatih Berlatih’ yang mampu melahirkan reading instructors pada tiap peringkat pencapaian linguistic yang di perakui, misalnya minima Intermediate mastery., yang sebagai jurulatih menampung aktiviti bacaan serentak dan berstruktur dalam semangat setiakawan. Misalnya ia bermula dari latihan 10 orang coach terpilih untuk mengendalikan membahagikan kelas kepada 4 kumpulan (abcd) mengikut tahap selepas digred, dan mengesahkan buku yang dihabisi.
•‘Francais Kampong’ istilah bagi lulusan Tunas Ehsan yang di beri sijil koc mengendalikan tuisyen atau latihan sama di tempat masing-masing, sebagai sumber rezeki tambahan sambil meningkatkan tahap literasi peribadi. Khususnya para graduan yang sukar mendapat kerja kerana “tersangkut Bahasa”. Mereka ibarat mobile coaching stations.
• Tunas Ehsan
Akademi Online – pemaju pemacu literasi berserta portal ‘lifelong learning for students and 'workforce literacy’


No comments: